ŠKOLNÍ ŘÁD MATEŘSKÉ ŠKOLY DOMAMIL

 

 

Obsah:

1.Údaje o MŠ

2.Podrobnosti k výkonu práv a povinnosti všech zúčastněných

3.Provoz a vnitřní režim školy

4.Podmínky pro zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí

5.Prevence sociálně patologických jevů

6.Podmínky zacházení s majetkem školy ze strany dětí

7.Pravidla pro hodnocení výsledků

8.Ukončení docházky dítěte do MŠ

9.Přijímací řízení

10.Platby v MŠ

11Závěrečná ustanovení

 

1.ÚDAJE O MŠ

  • Mateřská škola Domamil je od 1.1.2003 součástí Základní školy Domamil

  • Statutárním zástupcem je ředitelka ZŠ a MŠ Domamil , která jmenuje svoji zástupkyni pro MŠ

  • MŠ zajišťuje všestrannou péči o děti předškolního věku

  • MŠ je doplňkem rodinné výchovy dítěte předškolního věku

  • MŠ se nachází v jedné budově společně se školní jídelnou, OÚ a knihovnou

 

2.PODROBNOSTI K VÝKONU PRÁV A POVINNOSTÍ DĚTÍ, RODIČŮ A ZAMĚSTNANCŮ MŠ

 

Dítě má právo:

 

  • aby mu byla společností poskytována ochrana (potřeba jídla, oblečení , místa k životu, lékařské pomoci, ochrany před lidmi a situacemi, které by je mohly fyzicky nebo psychicky zranit)

 

  • být respektováno jako jedinec ve společnosti (slušné zacházení, i když nemá pravdu, právo na přátelství, na respektování jazyka, barvy pleti, rasy či sociální skupiny)

 

  • na emočně kladné prostředí a projevování lásky (právo žít s každým se svých rodičů, pokud by mu to neuškodilo, právo mít někoho, kdo se ho zastane, právo být s lidmi, kteří ho mají rádi, právo na pozornost a vedení ze strany dospělých, právo dostávat i projevovat lásku...)

 

  • být respektováno jako jedinec s možností rozvoje, který si chce potvrzovat svoji identitu ( právo vyrůst v zdravého tělesně i duševně, právo být veden k tomu, aby respektoval ostatní lidi bez ohledu na rasu, náboženství, právo rozvíjet všechny své schopnosti a nadání, právo hrát si, právo na soukromí...)

 

  • být respektováno jako individualista, který si tvoří svůj vlastní život (právo ovlivňovat rozhodnutí, co se s ním stane, právo na chování přiměřené věku)

 

(vybráno z Úmluvy o právech dítěte)

 

 

Dítě má povinnosti:

chovat se podle pravidel, která si stanoví na začátku školního roku:

  • hrát si s jednou hračkou

  • po dokončení činnosti uklidit prostor či hračku zpět na své místo

  • samostatně používat WC

  • být samostatné při hygieně ( mytí rukou, čištění zubů, používání kapesníků )

  • upevňovat si společenské návyky ( pozdravit,poděkovat,požádat o pomoc )

  • neničit druhým práci

  • omluvit se

  • mluvit hlasitě a neskákat druhým do řeči

  • říci učitelce, když chtějí opustit třídu

 

Rodiče mají právo:

 

  • na diskrétnost a ochranu informací, týkajících se jejich osobního a rodinného života

 

  • po dohodě s učitelkou být přítomni výchovným činnostem ve třídě

 

  • konzultovat výchovné i jiné problémy svého dítěte s učitelkou nebo ředitelkou školy

 

  • účastnit se akcí pořádaných MŠ

 

  • půjčovat si knihy a odbornou literaturu ze školní knihovny

 

Rodiče mají povinnosti:

  • respektovat tento Řád a další dokumenty týkající se výchovně vzdělávací práce MŠ

  • upozornit učitelku na všechny aspekty týkající se momentálního psychického a fyzického stavu dítěte ( např.rozvod manželství, nevolnost..)

  • omluvit dítě v době jeho nepřítomnosti ( telefonicky nebo písemně )

  • informovat a spolupracovat s učitelkou tak, aby byla zajištěna péče o dítě opravdu v součinnosti s rodinou

  • podrobit své dítě vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně nebo speciálním pedagogickém centru na návrh pedagogických pracovníků MŠ

  • předat dítě do MŠ zdravé. Vyskytne-li se u dítěte infekční onemocnění, rodiče tuto skutečnost neprodleně ohlásí mateřské škole

  • hlásit změny o telefonních číslech

     

 

Zaměstnanci:

kompetence pracovníků jsou vymezeny v Pracovních náplních

 

Pracovníci mají právo:

  • odmítnout požadavky rodičů na přístup k dětem pokud by byl v rozporu s Úmluvou o právech dítěte

  • vyjadřovat se a navrhovat změny v provozu MŠ a výchovně vzdělávací práci

  • možnost zapůjčení inventáře- zejména odborné literatury se souhlasem zástupkyně pro MŠ

 

 

Pracovníci mají povinnosti:

  • plnit příkazy ředitelky školy a její zástupkyně

  • dodržovat pracovní kázeň

  • plně využívat pracovní dobu, svůj příchod a odchod zapisovat

  • dodržovat předpisy bezpečnosti práce a ochrany zdraví a protipožární předpisy

  • ohlašovat ředitelce školy neprodleně všechny změny v osobních poměrech a jiné údaje mající význam pro nemocenské pojištění a daň ze mzdy

  • chránit majetek MŠ a řádně zacházet s inventářem MŠ

  • telefon MŠ používat pouze ke služebním účelům, pouze v naléhavém případě k soukromým účelům

  • uchovávat služební tajemství

  • respektovat práva dětí i rodičů

  • dodržovat pravidla chování (důslednost, pravdomluvnost, povzbuzování, motivace.......)

 

Pedagogické pracovnice

jejich práce vychází z Pracovní náplně, Zákoníku práce, ŠVP a ze závěrů pedagogických porad

  • dodržují školskou legislativu

  • odpovídají za úroveň výchovně vzdělávací práce

  • jsou osobně odpovědné za ochranu a bezpečnost dětí v době, kdy s nimi pracují až do doby, kdy je předají jiné pověřené pracovnici, rodičům nebo jejich zástupcům

 

 

3.PROVOZ A VNITŘNÍ REŽIM ŠKOLY

 

Provoz mateřské školy je od 7.00 – 16.00 hodin.

Děti obvykle přicházejí do mateřské školy do 8.00 hod., jinak po dohodě s učitelkami podle aktuální potřeby rodičů.

 

Odchod dětí: před obědem v 11.30 hod.

po obědě od 12.00 hod – 13.00 hod.

odpoledne od 14.00 hod. do konce provozní doby

 

 

Rodiče omlouvají děti na tentýž den nejpozději do 8.00 hod. a to telefonicky nebo osobně. Na následující dny omlouvají rodiče děti kdykoli v průběhu dne, osobně nebo telefonicky.

 

Při příznacích onemocnění dítěte v době pobytu v MŠ ( teplota, zvracení, bolesti )jsou rodiče telefonicky informováni a vyzváni k zajištění zdravotní péče o dítě.

 

Po ukončení nemoci dítěte rodiče podepisují PROHLÁŠENÍ, že je dítě zdravé a může nastoupit do kolektivu.

 

Učitelky odpovídají za děti od doby,kdy dítě převezmou od rodičů nebo jimi pověřených zástupců až do doby, kdy je opět rodičům nebo zástupcům předají. Pokud se rodiče nechají zastupovat, sdělí tuto informaci na předepsaném formuláři učitelkám MŠ – ZMOCNĚNÍ.

 

Informace o připravovaných akcích v MŠ jsou vždy včas oznamovány na nástěnkách v šatně dětí, písemně nebo na stránkách školy.

 

 

 

Stravování dětí

  • dítě přítomné v MŠ v době podávání jídla se stravuje vždy

  • individuální požadavky, které nejsou v rozporu s obecně platnými právními předpisy si mohou rodiče dohodnout přímo s vedoucí ŠJ

  • přihlašovat nebo odhlašovat dítě ze stravy je možno nejpozději do 7.00 hod. Neodhlášenou stravu je rodič povinen zaplatit v plné výši

  • při náhlém onemocnění dítěte si mohou rodiče v první den nemoci zaplacené jídlo odebrat do vlastních nádob v době od 11.30 hod do 13.00 hod.

 

Kontakt s rodiči

  • společné akce, informativní schůzky

  • individuálně, písemně nebo telefonicky

  • konzultační hodiny po předchozí domluvě s učitelkou

  • průběžně při předávání dítěte

 

 

4.PODMÍNKY PRO ZAJIŠTĚNÍ BEZPEČNOSTI A OCHRANY ZDRAVÍ DĚTÍ

 

Bezpečnost

  • za bezpečnost dětí v MŠ zodpovídají po celou dobu práce s dětmi pedagogičtí pracovníci školy, a to od doby převzetí dítěte od jejich zákonného zástupce nebo jím pověřené osoby až do doby jejich předání zástupci nebo jím pověřené osobě

  • pedagogický pracovník odpovídá při pobytu venku mimo území školy za bezpečnost nejvýše 20 dětí

  • pedagogický pracovník předává dítě pouze na základě písemného pověření. Zákonní zástupci mohou pověřit vyzvedávání dítěte z MŠ jinou osobu, případně nezletilého sourozence nebo nezletilé dítě a to písemně na stanovených formulářích

  • na začátku školního roku rodiče oznámí své telefonní číslo nebo osobu, na kterou se může učitelka obrátit v případě náhlého onemocnění dítěte v průběhu provozu

  • učitelky nedovolují dětem nosit do MŠ nebezpečné hračky nebo předměty

  • učitelka nesmí odejít od dětí, při závažných důvodech zajistí dohled jiné pracovnice MŠ

  • učitelka nesmí dát dětem bez náležitého dozoru nůžky nebo jiné ostré či špičaté předměty, drobné korálky nebo jiné předměty, které by děti mohly dát do nosu,ucha

  • při chůzi po schodech učitelka dbá, aby se děti nestrkaly a přidržovaly se zábradlí

  • při sportovních aktivitách dbá o bezpečnost dětí se zvýšenou pozorností,upozorňuje na nebezpečí, zajišťuje soustavnou pomoc, před zahájením cvičení zkontroluje stav nářadí. Nedovolí dětem bez dohledu zdolávat nářadí, kde hrozí nebezpečí úrazu

  • při vycházkách učí děti chůzi ve dvojicích,vybírá bezpečné trasy, průběžně děti seznamuje s pravidly bezpečnosti na silnici, dbá na bezpečnost dětí při přecházení silnice, pokud je to možné využívá přechodu pro chodce.Útvar je označen reflexními vestami ( první a poslední dvojice ) , školními oranžovými tričky nebo bundami.

  • před každou vycházkou,výletem nebo kulturní akcí jsou děti poučeny o bezpečnosti

  • všichni zaměstnanci jsou povinni poskytnout první pomoc při jakémkoliv úraze a v případě potřeby zavolají lékařskou pomoc,zajistí převoz zraněného do zdrav.zařízení.Ihned informují ředitelku školy a zákonného zástupce dítěte

  • děti jsou povinny dodržovat bezpečnostní pravidla zejména při využívání tělovýchovného nářadí a sestav na školní zahradě,se kterými jsou seznamovány na začátku školního roku a průběžně během roku

  • každý úraz bude zaznamenán do knihy úrazů u ředitelky školy

  • rodiče odpovídají za to,co mají děti v šatních skříňkách,učitelky nejsou povinny kontrolovat obsah skříněk, zda neobsahují nebezpečné předměty

  • rodiče plně odpovídají za oblečení a obutí svých dětí a za věci, které si dítě bere s sebou do MŠ

  • v případě konání akce jejíž pořádání není v přímé souvislosti s činností školy a je tedy dobrovolná a účast na ní je dána přítomností rodičů či jiného zákonného zástupce, ti za dítě plně odpovídají. Pokud se akce zúčastní dítě, které doposud nebylo předáno rodičům,odpovídá za jeho bezpečnost učitelka, které byl dohled pověřen.V průběhu konání akce jsou všichni zúčastnění povinni dodržovat všechny zásady pro zajištění bezpečnosti

 

Ochrana zdraví

  • do MŠ chodí děti pouze zdravé.Dítě se do MŠ nepřijímá s léky nebo nedoléčené,výjimkou je pravidelně užívaný lék, který neléčí akutní onemocnění.V tomto případě je nutné donést lékařskou zprávu o zdravotním stavu dítěte i s podrobnostmi podávání léku.

  • Rodiče jsou povinni informovat učitelku o jakýchkoli skutečnostech, které se týkají zdravotního stavu dítěte a které se udály i mimo MŠ (nevolnost, úraz.....)

  • vyskytne-li se v rodině nebo nejbližším okolí infekční omemocnění, ohlásí to zákonný zástupce učitelce nebo ředitelce školy

  • při výskytu infekčního onemocnění ve škole ( včetně pedikulózy - vši dětské )jsou neprodleně informováni zákonní zástupci daného dítěte i ostatní rodiče.Při výskytu vší učitelky nemohou dětem hlavy plošně kontrolovat, aby nerozšířily pedikulózu na ostatní děti. Zbavit děti vší je povinnost rodičů, nikoli školy. Při hromadném výskytu je informována krajská hygienická stanice.V případě dětí, které zákonní zástupci přivádějí opakovaně neodvšivené, bude informován příslušný orgán sociální péče

  • rodiče jsou povinni vybavit děti pro pobyt v MŠ i venku vhodným oblečením umožňujícím volný a bezpečný pohyb a manipulaci s různým materiálem (písek, barvy, modelína atd.).Do třídy i na pobyt venku je nutné mít jiné oblečení!

  • Učitelky nesou odpovědnost za dodržování hygieny, přiměřené větrání, vhodné oblečení a obuv ve třídě i venku. Dbají na pitný režim, přizpůsobují délku pobytu venku daným klimatickým podmínkám (sluneční záření, vítr, déšť, mráz). Pokud to podmínky nedovolují (inverze), nevychází s dětmi ven

  • v prostorách MŠ je zákaz kouření

  • každý měsíc kontrolují učitelky i rodiče kartáček na zuby a pastu na zuby .Obojí doplňují dle potřeb dětí rodiče.

  • každý pátek si rodiče odnáší na vyprání pyžamo a ostatní oblečení

  • MŠ zajišťuje výměnu lůžkovin 1x za tři týdny, výměnu ručníků 1x týdně, v případě potřeby i častěji

  • každé dítě má svůj ručník i hřeben na místě s vlastní značkou

 

5.PREVENCE SOCIÁLNĚ PATOLOGICKÝCH JEVŮ

VIZ.:PŘÍLOHA Č.1

 

 

6.PODMÍNKY ZACHÁZENÍ S MAJETKEM ŠKOLY ZE STRANY DĚTÍ

 

  • pro zacházení s hračkami, materiály a didaktickými hrami jsou dohodnuta pravidla a děti mají povinnost je dodržovat ( půjčování hraček, šetrné zacházení s hračkami atd.)

  • děti jsou vedeny k šetrnému zacházení s materiály, šetření vodou, papírem, třídění odpadů

  • v případě poškození majetku školy v důsledku nedodržení pravidel jsou děti vedeny k řešení problému (pokreslené stolky, skříňky, drobné poškození hraček apod.)

  • v případě poškození majetku školy většího rozsahu (rozbité umyvadlo, šatní skříňka apod.) podílí se na řešení zákonní zástupci

 

7.PRAVIDLA PRO HODNOCENÍ VÝSLEDKŮ VZDĚLÁVÁNÍ

 

  • každé dítě, které začíná navštěvovat MŠ by mělo: samostatně chodit

    umět držet lžíci

    pít z hrnečku

    samostatně používat WC a umývat se

    smrkat a používat kapesník

    snažit se samo oblékat a obouvat

  • rodiče v součinnosti s MŠ pomáhají vést děti k samostatnosti při stolování, sebeobsluze, hygienických návycích,uklízení hraček, oblékání a obouvání,vedou k používání kapesníku. Pomáhají MŠ při vytváření základních společenských návyků u dětí,vedou děti k úctě k ostatním lidem a k sebeúctě

  • výsledky vzdělávání - tzv. Kompetence, které byly u dětí rozvinuty, jsou hodnoceny na základě ukazatelů dosaženého vzdělávání

 

 

8.UKONČENÍ DOCHÁZKY DÍTĚTE DO MŠ

 

Ředitelka školy může ukončit docházku dítěte do MŠ , po předchozím písemném upozornění zákonného zástupce, jestliže:

  • se dítě bez omluvy zákonného zástupce neúčastní předškolního vzdělávání po dobu delší než 2 týdny

  • zákonný zástupce opakovaně narušuje provoz MŠ

  • ukončení doporučí v průběhu zkušebního pobytu lékař nebo školské poradenské zařízení

  • zákonný zástupce opakovaně neuhradí úplatu za vzdělávání nebo neuhradí úplatu ve stanoveném termínu dohodnutého s ředitelkou školy

 

9.PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ

 

Zápis dětí do mateřské školy na následující školní rok probíhá v měsíci dubnu. Děti mohou být do mateřské školy přijímány i v průběhu školního roku, pokud to kapacita školy umožňuje.

 

Dítě do mateřské školy přijímá na základě žádosti zákonného zástupce ředitelka základní a mateřské školy. Žádost o přijetí dítěte do MŠ a evidenční list dítěte do MŠ, který je potřeba potvrdit pediatrem , si rodiče mohou vyzvednout v mateřské škole. Po ukončení zápisu obdrží rodiče rozhodnutí o tom, zda dítě bylo do MŠ přijato. K předškolnímu vzdělávání se přednostně přijímají děti v posledním roce před zahájením povinné školní docházky. O zařazení zdravotně postiženého dítěte rozhoduje ředitelka školy na základě žádosti zákonného zástupce, vyjádření pediatra a pedagogicko psychologické poradny nebo specálního pedagogického centra

 

Mateřská škola může přijmout pouze dítě, které se podrobilo stanoveným pravidelným očkováním.

 

Kritéria pro přijetí dítěte do mateřské školy

VIZ.: PŘÍLOHA Č. 2

Dohoda o docházce do mateřské školy

VIZ.: PŘÍLOHA Č. 3

 

 

 

 

 

 

 

Podrobnosti o organizaci mateřské školy

 

Školní rok začíná 1.září a končí 31.srpna následujícího kalendářního roku.

 

Předškolní vzdělávání má 3 ročníky.V prvním ročníku mateřské školy se vzdělávají děti, které v příslušném školním roce dovrší nejvýše 4 roky věku.Ve druhém ročníku mateřské školy se vzdělávají děti, které v příslušném školním roce dovrší 5 let věku.Ve třetím ročníku mateřské školy se vzdělávají děti, které v příslušném školním roce dovrší 6 let věku a děti, kterým byl povolen odklad povinné školní docházky.

 

Do jedné třídy mateřské školy lze zařadit děti z různých ročníků.

Mateřská škola může organizovat školní výlety a další akce související s výchovně vzdělávací činností školy.

 

Při přijetí dítěte do mateřské školy stanoví zástupkyně ředitelky mateřské školy po dohodě se zákonným zástupcem dítěte dny docházky dítěte do mateřské školy a délku pobytu v těchto dnech v mateřské škole.

 

Dětem se speciálními vzdělávacími potřebami je zabezpečena nezbytná speciálně pedagogická podpora.

 

10.PLATBY V MATEŘSKÉ ŠKOLE

 

Ředitelka školy stanoví měsíční výši úplaty za předškolní vzdělávání na období školního roku a zveřejní ji zástupkyně ředitelky pro MŠ na přístupném místě ve škole nejpozději 30.června předcházejícího školního roku.V případě přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání v průběhu školního roku, oznámí zástupkyně ředitelky stanovenou výši úplaty zákonnému zástupci při přijetí dítěte.

 

Úplata za předškolní vzdělávání

Základní výše úplaty za předškolní vzdělávání v mateřské škole:

  • s celodenním provozem je 50,- Kč na dítě/měsíc

  • s polodenním provozem(4 hod. denně) je 33,- Kč na dítě/měsíc

  • na 5 dní v měsíci z důvodu pobírání rodičovského příspěvku je 25,- Kč na dítě/měsíc

 

Zákonnému zástupci dítěte, které nedocházelo do mateřské školy ani jeden den kalendářního měsíce se základní částka snižuje o polovinu.

 

Pokud bude provoz MŠ omezen nebo přerušen po dobu delší než 5 vyučujících dnů bude úplata snížena o polovinu.

 

Osvobozen od úplaty bude zákonný zástupce dítěte nebo fyzická osoba, která o dítě osobně pečuje a pobírá dávky pěstounské péče a tuto skutečnost prokáže ředitelce školy.

 

Vzdělávání v posledním ročníku mateřské školy a po dobu hlavních prázdni n(červenec, srpen)

se poskytuje bezúplatně.

 

 

 

 

 

 

Úplata za školní stravování

Výše stravného pro děti do 6 let je stanovena na 31,-Kč denně(2 svačiny á 7,- Kč,oběd 17,-Kč)

 

Způsob platby

Úplata za příslušný kalendářní měsíc je splatná do patnáctého dne následujícího kalendářního měsíce, pokud ředitelka školy nedohodne se zákonným zástupcem dítěte jinou splatnost úplaty.Úplata za předškolní vzdělávání a stravování dítěte v MŠ jsou platby, které jsou pro rodiče povinné a jsou nedílnou součástí rozpočtu školy. Opakované neuhrazení těchto plateb je považováno za závažné porušení provozu mateřské školy a v konečném důsledku může být důvodem pro ukončení docházky dítěte do MŠ.

 

Platba úplaty za předškolní vzdělávání probíhá hotovostní formou u účetní školy ( úřední hodiny: každý čtvrtek od 8.00 – 13.00 hod.v budově 2. stupně základní školy ).

Platba stravného probíhá bezhotovostní í hotovostní formou u vedoucí školní jídelny.

 

 

Evidence dítěte

 

Při žádosti o přijetí dítěte do MŠ předají rodiče zástupkyni ředitelky Evidenční list dítěte,ve kterém musí být vyplněno: jméno a příjmení dítěte, rodné číslo, místo narození, státní občanství a místo trvalého pobytu, dále jméno a příjmení zákonného zástupce, místo trvalého pobytu a adresa pro doručování písemností a telefonické spojení.

 

Zdravotní stav dítěte a potvrzení o pravidelném očkování doplní do Evidenčního listu dětský lékař a to před přijetím dítěte do MŠ.

 

Rodiče nahlásí v mateřské škole každou změnu ve výše uvedených údajích (zejména telefon a místo trvalého pobytu).

 

Informace o dětech jsou důsledně využívány pouze pro vnitřní potřebu školy, oprávněné orgány státní správy a samosprávy a pro potřebu uplatnění zákona č.106/1999 Sb.,o svobodném přístupu k informacím.

 

 

11.ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ

 

Všichni zainteresovaní mají při pobytu v MŠ práva a povinnosti vytyčené tímto Řádem. Zejména rodiče a zaměstnanci MŠ by měli stanovená práva a povinnosti důsledně dodržovat a pomoci dětem, aby vyrůstaly v prostředí plném pohody a porozumění.

 

 

Nerespektování tohoto Řádu ze strany rodičů může být důvodem k ukončení docházky dítěte do MŠ.

 

Řád nabývá platnosti 1.6.2012

…..........................................................

Ivana Rodová

zástupkyně ředitelky pro MŠ

 

…..........................................................

Mgr.Hana Tichá

ředitelka školy

 

 

PŘÍLOHA Č.1

Prevence sociálně patologických jevů


 

1. Úvod

Některé sociálně patologické jevy se dotýkají i dětí, které navštěvují mateřskou školu. Je tedy důležité zahájit primární prevenci už v době docházky dětí do předškolního vzdělávacího zařízení a poskytnout dětem potřebné informace formou, která je přiměřená jejich věku.

Minimální preventivní program proti sociálně patologickým jevům je záležitostí všech, kteří se podílejí na výchově dětí, tedy učitelů, pedagogických pracovníků, psychologů, speciálních psychologů, psychiatrů, terapeutů, sociologů apod., ale celé společnosti a především rodičů.

2. Vytyčení sociálně patologických jevů

Prevence sociálně patologických jevů u dětí v působnosti naší školy představuje aktivity v následujících oblastech prevence:

v  šikanování, vandalismus a další formy násilného chování

v  virtuální drogy (počítače, televize, video)

v  rasismus, intolerance

v  rozpoznání a zahájení intervence v případech domácího násilí, týrání či zneužívání dítěte,

v  poruchy příjmu potravy apod.

3. Cíl minimálního preventivního programu

Cílem tohoto programu je vést děti k tomu, aby si samy odpovídaly na nejrůznější otázky týkající se sociální adaptace a komunikace. Prevencí chceme ovlivňovat postoje dětí tak, aby se vyhnuly násilnému a nesociálnímu chování, manipulaci a jinému patologickému chování ( šikanování, užívání drog, sex. promiskuita apod.). Projekt tak přispívá k prevenci kriminality a počtu experimentátorů s drogami. Prostředkem je nejen přímé zabývání se problémovými skutečnostmi, ale hlavně posilování zdravého sebevědomí a zodpovědnosti, upevňování a posilování pozitivních hodnot a postojů, kvalitní a rozvíjející se komunikace a tolerance. Cílem primární prevence je zvýšení odolnosti dětí vůči sociálně patologickým jevům. Cílem našeho programu je, aby se preventivní výchovně vzdělávací působení stalo neoddělitelnou součástí výchovně vzdělávacího procesu a života školy. Nabízíme aktivity a programy, kde se mohou uplatnit všechny děti. Důraz je položen na přiměřenou informovanost dětí při vhodných činnostech v MŠ. Za nezbytné považujeme pěstovat v dětech schopnost odmítat nevhodné způsoby chování a vést je ke vhodnému trávení volného času - procházky, sportovní aktivity, kulturní akce, pomoc rodičům apod., a to v rámci výchovně vzdělávací činnosti i ve spolupráci s jinými subjekty.


 

Cíle minimálního preventivního programu
Pokračovat ve výchově ke zdravému životnímu stylu, pracovat i nadále na  dobrém klimatu ve třídách a pozitivní atmosféře celé školy - hry zaměřené na vztahy v kolektivu a prevenci sociálně nežádoucích jevů

Zavádět etickou a právní výchovu, výchovu ke zdravému životnímu stylu, podporovat rozvoj osobnosti dětí, vést je k pozitivnímu,sociálnímu chování

Vytvářet podmínky pro smysluplné využití volného času.



 

4. Analýza současného stavu ve škole

K posouzení problematiky slouží jednotlivá sdělení dětí, vzhledem k tomu, že se jedná o školu na vesnici, mají učitelky, rodiče a ostatní zaměstnanci přehled o chování dětí. Škola velmi dobře a efektivně spolupracuje s rodinami dětí. Šikana se zatím v naší škole neprojevila. Nebyly zaznamenány ani projevy rasismu a netolerance k mladším dětem. Občas vidíme drobné agresivní projevy, jde však o drobnosti typu: šťouchnutí, strčení, sebrání hračky, u nejmenších kousnutí, apod.


 

5. Spolupráce s rodiči

Rodiče jsou informováni o situaci ve škole i o možnostech případné pomoci při každodenním styku nebo společných setkáních.


6. Metody práce pro aplikaci preventivního programu

V rámci výchovně vzdělávací práce jsou a budou i nadále děti seznamovány s modely správného chování a to různými formami a metodami. Bude kladen důraz na klidné, pohodové prostředí v MŠ a respektování potřeb jednotlivých dětí, ale i společně stanovených pravidel.


 

Některé používané metody práce:

- činnosti v ranním nebo komunitním kruhu ( lidské tělo, lidé kolem nás, vzájemná   pomoc, problémy kolem nás, pravidla soužití a postihy při jejich porušování…)

- četba vhodných textů a předvedení scének

- sociální hry, hraní rolí, obhajoba určitého názoru, nácvik způsobu odmítání

- skupinová práce ve třídě

- vštěpování zásad vzájemné komunikace mezi dětmi a mezi dětmi a dospělými

- rozvíjení vztahů mezi dětmi v kolektivu

- základní hygienické návyky

- zohlednění nezastupitelné úlohy rodiny

- pružný režim dne

- vedení ke zdravé životosprávě

- poznávání sebe sama – v čem se liším, co mě baví, přijetí sebe sama ,sebehodnocení

- posilování dobrých vztahů a podpora pozitivní atmosféry ve třídě


 

7. Řešení přestupků

Budou sledovány tyto sociálně patologické jevy - vandalismus, brutalita, rasismus, týrání dítěte atd. Při jejich zjištění budou navržena konkrétní opatření:

1. individuální pohovor s dítětem

2. podle zjištěných informací spolupráce s rodinou

3. v případě nezájmu rodičů uvědomění sociálního odboru, oddělení péče o dítě


 

8. Program proti šikaně

Vymezení pojmů

Šikanování je jakékoli chování, jehož záměrem je ublížit, ohrozit nebo zastrašovat dítě, případně skupinu dětí. Spočívá v opakovaných a cílených fyzických či psychických útocích jedincem nebo skupinou vůči jedinci nebo skupině dětí, kteří se neumí, nebo nemohou bránit.

Přímá podoba šikany u předškolních dětí zahrnuje fyzické útoky, poškozování věcí, loupeže, slovní útoky a nadávky, vyhrožování, ponižování. Nepřímá podoba šikany je reprezentována především demonstrativním přehlížením a ignorováním dítěte.

Prevence šikany

Preventivní působení všech pracovníků školy v oblasti prevence spočívá zejména v důsledném dohledu nad dětmi během všech činností v MŠ i při aktivitách pořádaných školou i mimo ni ( vycházky, návštěvy akcí v jiných institucích, apod.).

Pedagogičtí pracovníci plánovaně budují a pomáhají udržovat přátelské klima mezi dětmi. Všechny aktivity tak, jak je vymezuje Minimální preventivní program platí ve stejném rozsahu i pro prevenci šikany. Zařazování skupinové práce pro děti je vhodnou součástí prevence.



 

Krizový plán a postup řešení

V případě, že vznikne podezření na šikanování ve škole nebo při podezření rodičů, obrátí se tito na učitelku v dané třídě nebo ředitelku školy. Ta neprodleně zahájí vyšetřování šikany, pokud se jedná o učitelku, informuje ihned ředitelku školy.

Při vyšetřování podezření na šikanu: provede rozhovor s těmi, kdo na ni upozornili, pracuje na nalezení vhodných svědků, vede individuální rozhovor s agresory a svědky (konfrontační rozhovory lze vést pouze mezi svědky navzájem a agresory navzájem – nikoli konfrontovat agresora a svědka či agresora a oběť).

V mimořádných případech (není-li škola schopna řešit šikanu vlastními prostředky) může ředitelka školy rozhodnout o spolupráci s dalšími institucemi, jako jsou pedagogicko psychologická poradna, sociální odbor péče o matku a dítě, dětský lékař, psycholog, Policie ČR apod.

V případě, že by vzniklo podezření, že šikanování naplnilo skutkovou podstatu trestného činu, je škola povinna ohlásit tuto skutečnost Policii ČR.


Platnost od 1.6.2012


PŘÍLOHA Č. 2 :

Kriteria pro přijetí dítěte k docházce do Mateřské školy Domamil

 

 

Ředitelka Základní školy a Mateřské školy Domamil ustanovila kriteria pro přijetí či nepřijetí dítěte k docházce do předškolního zařízení – Mateřské školy Domamil.

 

1.

Dítě, které se podrobilo stanoveným pravidelným očkováním, má doklad, že je proti

nákaze imunní, nebo se nemůže očkování podrobit pro trvalou kontraindikaci ( viz § 50

zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví, v platném znění ).

 

2.

Přednostně jsou přijímány děti v posledním roce před zahájením povinné školní docházky

/ dosáhnou věku 6 let v období od 1.9. do 31.8. školního roku, pro který jsou přijímány /

a s odkladem povinné školní docházky.

 

3.

Další skutečnosti, ke kterým je přihlíženo:

-Věk dítěte ( děti podle věku k celodenní docházce - děti budou přijímány v pořadí od   nejstaršího po nejmladší do počtu volné kapacity MŠ ).

 

-Mentální a sociální zralost úměrná věku dítěte ( částečná samostatnost při stolování,

oblékání, používání WC, odloučení od rodičů aj. ).

 

O přijetí dítěte nerozhoduje datum podání ani pořadí podané přihlášky.

 

 

PŘÍLOHA Č. 3

 

Dohoda o docházce do mateřské školy

(1) Docházka dítěte do školy je dána dohodou školy se zákonným zástupcem dítěte podle § 1a odst. 5 vyhlášky č. 14/2005 Sb. (dále jen „dohoda o docházce“). Zákonný zástupce dítěte navrhne docházku v žádosti o přijetí ke vzdělávání ve škole, a to určením požadovaného typu docházky dítěte do školy – „celodenní“, nebo „polodenní“, nebo „omezená“. Zákonný zástupce dítěte, které má být přijato ke vzdělávání podle § 34 odst. 9 školského zákona (dále jen „dítě na zbývající dobu“), určí typ docházky dítěte do školy „na zbývající dobu“.

(2) Dohoda o docházce vzniká bezpodmínečným přijetím návrhu zákonného zástupce školou a je podmíněna právní mocí rozhodnutí o přijetí dotčeného dítěte ke vzdělávání ve škole; obsah dohody je v tomto případě dán návrhem zákonného zástupce. Zamítnutím žádosti o přijetí dítěte ke vzdělávání ve škole nebo písemným odmítnutím návrhu dohody o docházce ze strany školy dohoda o docházce nevzniká. Škola vydá zákonnému zástupci na jeho žádost osvědčení o obsahu dohody o docházce, kterou se školou uzavřel.

(3) Nedojde-li k uzavření dohody o docházce bezvýjimečným přijetím návrhu zákonného zástupce školou podle odst. 2, dohodne škola se zákonným zástupcem dítěte docházku dítěte do školy nejdéle do dne, který předchází dnu, v němž má dotčené dítě zahájit vzdělávání ve škole.

(4) Zákonný zástupce dítěte může navrhnout změnu obsahu dohody o docházce pouze v písemné formě; odst. 1 až 3 se použijí obdobně s tím, že v případě souhlasu s návrhem změny docházky dítěte ředitelka školy opatří žádost zákonného zástupce doložkou „Souhlasím s touto změnou.“ a připojí datum, svůj podpis a razítko školy; zákonný zástupce obdrží kopii své takto schválené žádosti. V případě, že ředitelka školy nesouhlasí se změnou dohody o docházce dítěte navrženou zákonným zástupcem dítěte, sdělí do 30 dnů od doručení návrhu písemně zákonnému zástupci dítěte důvody, pro které s navrženou změnou docházky dítěte do školy nesouhlasí.

(5) Docházku dítěte, které se vzdělává ve škole pravidelně kratší dobu, než odpovídá provozu, v němž je vzděláváno, a na něž je navázána docházka dítěte na zbývající dobu, je možné dohodou prodloužit nejdříve s účinností od prvního dne druhého kalendářního měsíce následujícího po změně dohody o docházce.

(6) Dohoda o docházce je závislá na existenci a trvání právního vztahu založeného rozhodnutím o přijetí dítěte k předškolnímu vzdělávání ve škole, a zaniká proto dnem ukončení předškolního vzdělávání dotčeného dítěte ve škole.

 

V Domamili dne 17.2.2014                                                           Mgr.Hana TICHÁ

                                                                                                        ředitelka školy

 


Mgr. Hana Tichá

ředitelka školy

 


Kontakt

vedoucí učitelka Ivana Rodová

MŠ DOMAMIL
č.135
DOMAMIL 675 43
okr.: Třebíč
kraj: Vysočina


606 415 727